Projekt podporují


esf
Evropská unie
Ministerstvo práce a sociálních věcí
Operační program lidské zdroje a zaměstnanost
esfcr

Úvod Firemní kultura
Firemní kultura

Oblast Firemní kultura uvádí a zároveň sceluje další jednotlivé oblasti, jimiž se audit zabývá. Proto se některá opatření prorodinné firemní kultury objevují také v hodnocení dalších oblastí.

Od prorodinné firemní kultury se očekává, že bude přispívat k soustavnému zlepšování podmínek příznivých pro fungování zaměstnanců (vnitřní proces) a tím zároveň posilovat postavení firmy v jejím podnikatelském prostředí (vnější proces).
Prorodinná firemní kultura je soubor vnitřních faktorů a podmínek, které akcentují či nějakým způsobem zohledňují postavení pečujících osob z řad zaměstnanců a charakteristiky jejich životních fází. Jak vyplývá z logiky auditu, nejde o zohledňování motivované altruismem či direktivně určenou solidaritou. Jde o porozumění jednotlivým životním fázím a jejich specifikům a dobré vyladění zaměstnavatele, který kromě specifických potřeb v jednotlivých životních fázích vidí také pozitiva, které tyto etapy v životě zaměstnance přinášejí.

Nositeli a šiřiteli prorodinné firemní kultury jsou jednoznačně představitelé managementu. Zaměřením na harmonizaci zaměstnání a rodiny u pečujících zaměstnanců se zvýší efektivnost provádění řady personálních
inností – např. výběr zaměstnanců, snížení fluktuace, orientace na flexibilní pracovní režimy atd. Tím se prorodinná firemní kultura podílí také na efektivitě a ekonomické prosperitě zaměstnavatele.

Jaké jsou charakteristické vnitřní znaky prorodinné orientace firmy?

  • Firemní dokumentace obsahuje jasnou deklaraci prorodinné orientace, ať už jde o vizi, mission statement nebo další dokumenty postihující firemní filozofii, vnitřní směrnice a řády.
  • Prorodinná orientace zaujímá významné místo mezi průřezovými oblastmi, na které se firma orientuje, a stává se jejich nedílnou součástí (např. společenská odpovědnost firem, životní prostředí, zdraví, bezpečnost, rovné příležitosti aj.).
  • Prorodinně orientovaná firemní strategie je popsána v dokumentu obsahujícím stanovené cíle, termíny a formu vyhodnocení.
  • Součástí této strategie je důraz na proaktivní chování představitelů managementu ve vztahu ke slučitelnosti rodiny a zaměstnání.

Jaké jsou charakteristické vnější znaky prorodinné orientace firmy?

  • Prorodinnou firemní kulturu vytváří souhrn takových opatření, která dělají z firmy vstřícné, otevřené a bezpečné místo. To se týká nejen zaměstnanců, ale také příchozích klientů či partnerů firmy. Záleží i na maličkostech.
  • Pohodlné místo pro čekání na schůzku nebo odpočinek, vybavené i pro případné návštěvy dětí.
  • Místo pro kojení, přebalení či nakrmení dítěte.
  • Propagační materiály obsahující prorodinná témata.
  • Tradice a rituály zahrnující rodinný kontext – večírky, besídky, blahopřání k narození dítěte.
  • Firemní komunikace zahrnující i téma rodiny a péče.
  • Součástí firemní kultury je i kvalita kontaktu s externími pracovníky – odstraňování izolace, zvaní na firemní akce, společné oslavy firemních úspěchů.


 

Slaďování rodinného a pracovního života

Anketa

Jaká skupina zaměstnanců je ve Vaší firmě, z pohledu rodinných závazků, nejčastěji zastoupena?